onsdag den 19. marts 2014

Fiberbrød

Fyld fryseren op med en masse lækkert brød som er fuldt med korn og fiber

Havde store bagedag i går, på min fastedag. Kan ikke anbefales at man bager når man faster, for man bliver godt nok lækkersulten :) Men fik fyldt min fryser godt op med en masse lækre boller,franskbrød og et par store burgerboller :) 


Ingredienser til 1 franskbrød, 12 boller og 12 store burgerboller

100 g 5-Kornsblanding 
7 dl Vand 
30 g Gær
3 Spsk Solsikkeolie 
200 g Revet gulerod 
1 tsk Salt 
1 tsk Sukker 
1 Æg
300 g Rugmel 
100 g havregryn
Hvedemel til dejen ikke klistre mere til morgen eller hænderne 

Smuldre gæret og tilsæt lunkent vand og rør det sammen til gæret er opløst. 
Tilsæt salt,sukker og æg og rør det godt sammen. 
Tilsæt revet gulerod og 5 kornsblanding som har stået i blød 10 min. Rør rugmel,havregryn og hvedemel i dejen. Ælt dejen med hvedemel til den ikke klistre til bordet eller fingerne mere. Lad dejen hæve 1½-2 timer. Ælt dejen og del den i to potioner. Den ene potion former du 12 boller og den anden potion former du 2 burgerboller og et franskbrød. Jeg bager for det meste altid mine franskbrød i en form. Lad det stå og hæve ½ time. pensel franskbrødet med æg og drys med solsikkekerne og pensel burgerbollerne med æg og drys med hørfrø. Bag bollerne først i ovnen på 200 grader til de har fået en fin farve og lyder hult når du banker under bunden med en negl. Dernæst burgerbollerne og til sidst franskbrødet som bages nederst i ovnen. 
Lad brødet køle af på en bagerist inden du pakker det i fryseposer og kommer i fryseren. 





2 kommentarer:

  1. Jeg har med inspiration fra din oprksift :-) Nu lavet en omgang, så vi kan få burgerboller med kylling i aften! Jeg har dog undladt æg og hvedemel. Tusind tak for lækker opskrift.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig at høre at du kunne finde lidt inspiration her og håber de blev gode :)

      Mvh.Sidsel

      Slet