torsdag den 17. april 2014

Lakrids sirup

LAKRIDS SIRUP 

Har en af de dersens lakrids-dage hvor jeg bare skal lave noget med lakrids. Og fik lyst til at lave lakrids is. Har masser af forskellig lakrids pulver, så som sød finsk lakrids til mere rå lakridssmag. Men havde lyst til at lave min egen lakrids sirup. Så jeg måtte op på cyklen og drøne ned i fakta  efter min yndlings pose lakrids :) Og jeg havde lyst til at lave en sirup med saltet lakrids, så det blev Haribo's piratos selvom det er skippermix på billedet, men har jo brugt alle de piratos jeg købte :D Siruppen kan sagtens laves med andre slags lakridser. Det helt efter hvad du har lyst til, om det skal være med sød lakrids eller salmiak/saltet. 


Lakrids sirup 

1 pose piratos eller anden slags (170 g) 
4,5 dl vand

Mål vandet af og kog det op. Når det begynder at koge kommer du alle lakridserne i gryden og så skal der bare røres rundt med et piskeris til lakridserne er helt opløst og der ca. er gået ½ time og det er blevet tyk, men stadig kan hældes på et glas. 
Lakrids sirup kan anvendes på desserter, creme og i is. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar