fredag den 18. april 2014

Lakridsis

LAKRIDSIS

Så fik jeg lavet mig en lækker cremet lakridsis med saltet lakrids-sirup i. Hvis man kan lide lakrids så er den her lige sagen og nem at lave. Selv siruppen er super nem at lave og så dufter der så¨dejligt af lakrids i hele hytten :D 
Der til har jeg lavet en hurtig lakrids-karamel-nøddebrud også med den lakrids-sirup jeg har lavet. Minder lidt om brændte mandler med en snert af lakrids.
Opskriften på lakrids-sirup finder du  (her)


Lakridsis ½ L  ca. 

3 dl fløde 
2 dl mælk 
korn fra ½ vaniljestang eller 1 tsk vaniljesukker 
4 æggeblommer 
1 dl sukker 

Kom mælk, fløde, korn fra vaniljestang samt de tomme stænger op i en gryde sammen med æggeblommer der er pisket sammen med sukker. Varm det stille op uden at det koger eller begynder. Varm det op ind til det begynder at blive cremet og danner sig en dyk hinde hvis du bruger en træske vil der komme en cremet hinde på skeen. Tag det af varmen og sæt det på køl. Det går hurtigere at lave isen på ismaskinen hvis det er koldt iscremen. Kom iscremen i ismaskinen sammen med lakrids-sirup og lad det køre i ca.30 min eller til massen bliver som softice. Kom isen i en tætlukket boks og sæt i frysere til den bliver helt hård. Server evt. med nøddebrud eller lakrids-sirup til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar