tirsdag den 29. juli 2014

Blåbærtærte

Blåbærtærte med mazarinbund 
Nu er det vist ved at være nogle dage siden jeg sidst har lavet lidt. Energien har været lidt lav her i varmen og lysten til at stå i køkkenet i længere tid af gangen har der ikke været så meget af. Men nu havde jeg en masse lækre blåbær som jeg hellere måtte bruge inden de gik hen og blev kedelig og trælse. Jeg har lavet en masse marmelade så det skulle det ikke være. Havde faktisk lyst til en lækker jordbærtærte og tænkte, hvorfor ikke skifte jordbærene ud med blåbær og det blev super godt og lækkert! 


Mazarinbund 
125 g blød smør
125 g sukker
130 g groft revet marcipan 
2 æg
55 g hvedemel 
smør til form 

50 g mørk chokolade

Creme
Hvis du har en god opskrift på en tyk creme så brug den, ellers så -
7 store spsk kagecreme 
1 tsk vaniljesukker 
6 store spsk fast flødeskum, uden at det er pisket alt for hårdt. 

Ca.300 g blåbær skyllet,renset og tørret
2 plader husblas 
1 spsk citronsaft 
½ spsk flormelis 

Pisk smør og sukker luftigt og tilsæt et æg af gangen og pisk godt mellem hver.
Tilsæt det revet marcipan og mel og pisk det godt sammen. 
Kom bagepapir i en springform der er 20 eller 24 cm og smør sidene med smør. Kom dej i formen og glat det ud med dejskraberen. Bag den midt i ovnen på 190 grader i ca.35-40 minutter, til den er fin brun og når du stikker en tandstik ned i midten så skal der ikke sidde rå dej. 
tag den ud og lad den køle helt af på en bagerist inden du smør den med smeltet chokolade. 
Smelt chokoladen over et vandbad og pensel det jævnt ud over hele bunden. Sæt den på køl til chokoladen er blevet stift.

Kom husblas i kold vand. 
Bland flødeskum sammen med, vaniljesukker og creme. Smør det jævnt ud over bunden og pynt med blåbær så de dækker det det hele. 
Hæld vandet fra husblas og kom 1 spsk citron og ½ spsk flormelis i en skål sammen med husblas og smelt det over et vandbad. Jeg kommer kogende vand i en skål og sætter glasskålen over og rør rundt til det er helt smeltet. Pensel det ud over blåbæerne til det er ensartet over det hele. Sæt på køl gerne 1 time inden den skal serveres. 





2 kommentarer:

  1. Hej Sidsel
    Først vil jeg lige sige at det er en fantastisk blog du har her..... der er vild mange spændende opskrifter, som jeg bare må prøve ! Og ja så er jeg jo vild imponeret over dine flotte madbilleder :-)
    Det næst vil jeg bare lige fortælle at jeg den anden dag lavede denne tærte her og hold da helt op hvor er den bare lækker.....mums !! mvh Vivi Renée

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi,

      Tusind tak for dine søde ord! Det glæder mig at høre at du kan lide min side og ja mine billeder af maden elsker jeg også at tage og bliver næsten til en leg i køkkenet, med maden og kameraet :D
      Må også indrømme at blåbær tærten er vores favorit her i huset og den er nem at gå til synes jeg :)
      Så er glad for du også synes om den og ikke kun os :D

      Mvh. Sidsel

      Slet