mandag den 7. juli 2014

Pizza

Sprød pizza med 2 x ost, løg og svampe

Hjemmelavet pizza er nu altså bedst og det kan sætte fantasien i gang. For der er næsten ikke det som ikke kan toppes på en pizza. Jeg laver ofte kødfri pizza, hvor jeg smør pesto på bunden som sovs og så en god mild ost over.
Jeg er for ikke så lang tid siden blevet ejere af en pizzasten. Nu bruger jeg ikke andet, for min pizzaer bliver bare så lækker sprøde! Og det er jo det vi gerne vil have ved en pizza. Her er en af mine kødfri pizzaer jeg elsker at lave


Pizza m. 2 X ost, løg og svampe 

Pizzadej 

500 g hvedemel tipo 00 kan også hedde pizzamel 
2,5 dl lunkent vand
20 g gær
2 spsk olivenolie 
1 spsk sukker 
½ tsk salt 

Topping

1 alm. løg skåret i tynde både 
4-6 renset champignoner, i skiver
mozzarella/cheddar ost revet, et par håndfulde 
1  bøffelmozzarella  ost 

Smuldre gæret i en skål og tilsæt lunkent vand og rør det rundt til gæret er helt opløst. 
Tilsæt sukker og salt og rør til det også er opløst og tilsæt olie. Tilsæt lidt mel af gangen ind til det ikke klistre for meget mere til du kan begynde at ælte det på bordet. Ælt dejen rigtig godt til den bliver fin og glat. Sæt den til hævning i 1½ time meget gerne mere, har den ofte til hævning i 5-6 timer, jo længere jo bedre bliver den. Fugt overfladen med lidt vand og sæt den et lunt sted med et viskestykke over. Når dejen har hævet tager du den forsigtig op af skålen over på et meldrysset bord og deler dejen i 2 stykker. Du skal endelig ikke begynde at ælte i dejen da den bare bliver mere besværlig at rulle ud. Rul den ud til en rund tynd pizza eller hvordan du nu vil have den. Inden da har du sat din pizzasten i ovnen en ½ time før den skal bages, lidt under midten i ovnen og sat ovnen på det højeste den kan stå på. Når du har rullet din pizza fin og tynd ud ruller du en lille kant op hele vejen rundt i pizzaen. Du tager nu din pizzasten ud af ovnen uden at brænde dig og kommer din pizzadej over på og kommer revet ost på, champignon skiver, bøffelmozzarella  og løg. Bag så pizzaen i ovnen i ca.10-15 minutter til kanten bliver fin gyldenbrun og sprød når du banker med en negl på kanten. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar