onsdag den 2. juli 2014

Syltetøj/marmelader

4 forskellige slags syltetøj/marmelader

Så blev der kogt en helt masse syltetøj. Og fik lavet hele 4 forskellige slags! Var forleden ude og plukke en helt masse lækre søde jordbær, og der røg en del i fryseren, netop til jeg kunne lave en masse syltetøj :) Nogen vil nok spørge om hvad forskellen er på marmelade og så syltetøj. Hvis man ser på det i dag så er det ikke rigtig den store forskel. Men det er faktisk konsistensen på den. Syltetøj er mere tynd i det forhold til marmeladen som er stift. Der kan være stykker af bær/frugt i begge slags. Marmeladen den koges til en tykkere konsistens, og tilsættes evt. lidt vand og rød melatin som gør det mere geleagtig, der er også syltesukker som indholder de ting samt konserveringsmiddel som gør det holdere længere. 

Som sagt har lavet lavet 4 forskellige slags. 
Jordbær, jordbær/blommer, blåbær og blåbær/brombær.
De alle smager så fantastisk, og har leget lidt med konsistensen på dem. Den med jordbær/blommer lavede jeg  lækker cremet og så ikke glider af brødet. 
Den med blåbær kun ville jeg gerne have en del hele bær i så gav den kun en hurtig tur med stavblenderen så jeg beholdt en masse bær. Blåbær/brombær lavede jeg også til en cremet marmelade uden nogle hele bær. Og den sidste alm. jordbær beholdte jeg en masse bær i, men stadig er lækker cremet. 

Jordbær
1 kg friske eller frosne jordbær, renset.
800 g syltesukker
korn fra 1 vaniljestang 

Jordbær/blommer
500 g friske eller frosne jordbær, renset.
500 g blommer
750 g syltesukker 
korn fra ½ vaniljestang 


Blåbær
600 g friske eller frosne blåbær
380 g syltesukker
1½ dl kogt vand 
2-3 spsk citron saft, smag evt. til 

Blåbær/brombær
300 g friske eller frosne blåbær, friske skal skylles og renses.
300 g friske eller frosne brombær, friske skal skylles og renses. 
335 g syltesukker 
korn fra ½ vaniljestang
2 spsk. citronsaft 
2 spsk. kogt vand


Det er meget vigtig inden du går i gang at alt er rent! 
gryde og skeer er skoldet i kogende vand. Alt der kommes ned i gryden af køkkengrej skal være skoldet og rent inden, da vi helst skal undgå mindst mulig at få bakterier i vores marmelade/syltetøj, da det gerne skal holde længe uden af der går mug i det. Glas der skal bruges til marmelade er vasket godt af og skoldet og ligger og tørrer med bunden i vejret på et rent viskestykke. Nogen koger deres glas i en gryde. Jeg skolder mine og skyller dem med kogt vand blandet med atamon som anvist på flasken, det er konserveringsmiddel. 
De marmelade/sylteglas med sådan en gummiring, den skal også renses. 
Når alt det er klaret kan du gå i gang. Jeg starter med at måle syltesukkeret af så det står og er klar. 

Kom dine bær i en stor gryde sammen med korn fra vaniljestangen og de tomme stænger lader jeg koge med, men tager dem op med en ren gaffel inden det hældes på glas. og lad det koge stille op. Når der koger lader jeg de simre 5-10 min og kommer citronsaft i og så tilsætter jeg syltesukker. Det skal ikke koge for længe, 2-5 minutter og hvis der er mange hele bær i så gerne 5-10 minutter. Tag gryden af varmen og skum den af med en ren skoldet ske, så vi får de bakterier væk som har siddet i bæerne. Hæld den varme marmelade på glas, gerne næsten helt op til kanten, selvfølgelig uden at det løber over, for at undgå for meget luft i som bakterier godt kan lide. Sæt låg på og lad dem køle af. Sæt den gerne på køl når der er taget hul på glasset, så holder de i længere tid! De skal gerne stå lidt køligt og i mørke. 

Venstre: Blåbær / Højre: Cremet jordbær/blommer, det samme ses på brødet nedenfor




Ingen kommentarer:

Send en kommentar