tirsdag den 9. september 2014

Chokoladeboller

Bløde og luftig chokoboller
 Der blev hygget med lune chokoboller og varm kakao i går, da vejret ikke var til så meget andet. Jeg har fundet nogle rigtig gode chokoladeknapper der er velegnet til bagværk uden at de smelter ud når de bliver bagt. De her boller er rigtig lækre bløde så man behøver ikke at spise dem med smør på. De er også lækre som de er, uden smør :) 


Chokoboller 30 stk 

30 g gær
7 spsk lunkent vand
4½ dl mælk 
80 g smør
45 g sukker
knsp salt
2 æg
Hvedemel, har altid gerne en hel pose mel til at stå når jeg skal bage boller, så jeg ikke kommer til at mangler. 
1 pose chokolade chunks 150 g, de kan købes i Føtex 
1 æg til pensling 


Kom mælk og smør op i en kasserolle og lun det til smørret er smeltet og lad det køle lidt af. Smuldre gæret i en stor skål og rør det ud med 7 spsk lunkent vand til det er opløst.
Kom mælk/smør i og bland det godt sammen med sukker og salt.
Slå æggene ud og rør dem godt ud så der ikke er store klumper. Tilsæt lidt mel ad gangen og rør godt i dejen, tilsæt ca. 2/3 af posen med chokoladen, jeg synes godt at det kan få for meget chokolade, men det er op til en selv. Når dejene er ved at være for hård til at rør i med en ske kommer du den ud på et meldrysset bord og ælter det godt sammen med lidt mel til den ikke klistre fast til fingerne og bordet. 
Jeg ælter gerne mit brød i 10 minutter ca. men hvis du har en maskine kan du også bruge den. Sæt dejen til hævning i ca.1-1½ time.

Når dejen har hævet deler du den i to stykker og ruller ud til en lang pølse og skær dem ud til boller. Jeg fik 30 boller ud af potionen. Man kan sikkert godt få 35-38 boller hvis de ikke skal være så store som mine. Lad dem gerne stå og hæve i ca.½-1 time. 
Tænd ovnen på 200 grader og sæt en lille bradepande med vand i bunden af ovnen.
Bag dem midt i ovnen i ca. 10-15 minutter, hold gerne øje. Når de har fået en fin brun kulør så tag dem ud og lad dem køle af på en bagerist. 
Jeg bager en bradepande af gangen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar