fredag den 13. marts 2015

Hjemmelavet ristet løg

Hjemmelavet sprøde ristet løg

Hvis du kan lide ristet løg og bruger det til mange ting, så det chancen værd prøve at lave dem selv. For de ikke bare nemme at lave de smager også fantastisk godt. Jeg har lavet dem i dagens anledning af at jeg skal have hotdog´s og ikke kun de syltet agurker bliver lavet fra bunden også brødet.  
De er nemme at opbevare i tætlukket boks eller glas og så det altid dejlig at have i skabet til en lækker kartoffelmad med majonæse også :)


Ristet løg

3 mellemstore løg, rød eller alm. løg jeg brugte begge dele 
2-3 spsk mel, jeg havde en lille smule fuldkorns mel jeg blandet op med alm. hvedemel 
Solsikkeolie eller rapsolie 

  • Skræl løggene og snit dem i fine tynde ringe, enten med en god kniv eller et mandolinjern, men pas på fingerne! 
  • Kom olie i en mellemstor gryde så der er ca. 3-4 cm i bunden, varm det forsigtigt op, det skal ikke koge! Tjek evt. om olien er varm ved at stikke en tandstik ned og det begynder at boble om den, du kan også tage et lille styk løg og komme i. 
  • Bland løggene med mel så de alle er blevet fint dækket 
  • Kom en håndfuld løg i gryden og rør forsigtigt rundt så de ikke sidder fast i hinanden. Når de er blevet gyldne tages de op med en hulleske eller gaffel og over på et stykke papir hvor olien kan blive suget væk og drys evt. lidt salt udover. Det vigtigt at hele tiden er ved gryden for at undgå der sker uheld og de brænder på, for det kan gå lyn hurtigt!
  • Når de er kølet af kan du komme den i en tætlukket boks eller et glas med et tykke papir i.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar