fredag den 11. oktober 2013

Flødeost

FLØDEOST MED ??

Skal vi sige med purløg og hvidløg, det er slet ikke så svært!





OPSKRIFT

1 creme fraiche 18 % 
purløg 
hvidløg alt efter hvor stærk man vil have den.
1½ dl fløde


FREMGANGSMÅDE:

Varm creme fraiche op i en gryde og lad det stå og simre i 10 min mens der bliver rørt rundt. 
Creme fraichen vil skille og blive tynd i konsistensen. 
Når det er blevet varmen godt igennem hældes det over et filter af en art. Jeg er ikke så smart så jeg har taget holderen til kaffefilter fra min kaffemaskine og vasket godt. Har kommet 3-4 filtre oven i hinanden og sat ned. Har sat holderen ned i et dørslag så den tut der er i bunden bliver presset op så væsken kan løbe ud. Og så har jeg sat den over en skål så væsken løber der ned. 
Så hælder jeg bare den skilte creme fraiche ned i kaffefilerne og lader det stå og trække et par timer.  
Jeg har valgt at lave med hvidløg og purløg. Man man bruge mange forskellige krydderier og krydderurter i sin ost. Det er bare hvad man lige har lyst til at komme i :) 
Jeg pisker fløden let og ikke helt til skum og rør i osten, smager til med salt og krydderurter. 




Har lavet 3 forskellige flødeoste

hvidløg/purløg
rødløg/hvidløg
frisk basilikum/rødløg/purløg/hvidlør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar